Renkler, tarihsel gelişimi içinde; dini toplantılarda, doğum, ölüm,
kutlama ya da veda törenlerinde bazen korunmak için, bazen kimlikleri tanımlamak için, bazen korkutmak için bazense gizlenmek
için, güzelleşmek ve etkilemek için kullanılır.
Gucci
Renkler ayrıca belli bir
algı ve duygu yaratmak için, bir anlam ve bir çağrışımı sembolize etmek için,
dikkat çekmek, akılda kalmak, etkilemek, farklılaşmak, fark edilmek ya da fark
edilmemek için, tutum ve davranışları yönlendirmek için, rahatlamak ya da
heyecanlandırmak için kullanılabilir.
Giyimde
tercih edilen kırmızı, atletik, güçlü,
tutkulu, heyecanlı, sıcak, hareketli ve dışadönük bir yapıyı temsil eder. Uyarıcı bir renktir, dikkat çeker,
tansiyonu yükseltir, heyecanlandırır, metabolizmayı hızlandırır; iştah
açıcıdır, satış rengi olarak da bilinir. Bu nedenle de kafelerde ve
restoranlarda sıkça kullanılır.
Elie Saab
MAVİ
Mavi; ciddi, saygıdeğer, otoriter,
entelektüel ve güvenilir bir
etki yaratır, kurumsallık, istikrar ve güven değerlerini çağrıştırdığı için
bankalar tarafından tercih edilen bir renktir. Aynı zamanda liderliği sembolize
eder. Dinlendirir, huzurlu hissettirir. Kan akışını yavaşlatır, kan basıncını düşürür, sakinleştirir.
YEŞİL
Doğanın, doğallığın, sağlığın ve dengenin sembolüdür. Sakinleştirir, güven verir. Bu nedenle banka logoları için de sıkça kullanılır. Yaratıcı düşünmeyi kolaylaştırdığı ve hızlandırdığı araştırmalarca desteklenmiştir. (Bentley, 1999).
.
SARI
Sarı, güneşin ve sıcaklığın olduğu kadar altının, zenginliğin ve lüksün de sembolüdür. Dikkat ve uyarının rengidir. Sarı aynı zamanda geçicilik ifade eder, bu nedenle de birçok ülkede taksilerin rengi sarıdır, ancak aynı nedenle bankalar tarafından asla tercih edilmeyen bir renktir.
.
MOR
Renk olarak mor seçimi, zeka, bilinç ve iç görü düzeyi ile paralellik taşır. Asalet ve güç kavramlarını çağrıştırır. Mistik bir yücelik ve metafizik gücü simgeler. Konsantrasyonu arttırır, konuşma, açılma isteği ve rahatlama yaratır.
KAHVERENGİ
Toprağın rengidir. Dikkat çekmez, doğa ile çevre ile bütünleşmeyi, ama bir o kadar da silikliği, kaybolmuşluğu, içedönüklüğü temsil eder. Finans ve borsa sektörlerinde çalışanların kahverengi giymemesi bir gelenektir. Mekanlarda kullanıldığı zaman, hareketleri hızlandırır. Fast food mekanları kahverengiyi sıkça kullanır.
TURUNCU
Güneşi çağrıştırır. Enerji, canlılık,
sağlık ve memnuniyet
hissettirir. Sıcak, doğal, samimi, neşeli yapılar turuncuyu tercih eder. Aynı
zamanda, iştah açıcı bir renktir, mutfaklar ve yemek odaları için uygun
renklerdendir.
SİYAH
Siyah, ışığı ve tüm renkleri emen bir renktir. Gücü, tutkuyu, asaleti, yalnızlığı, gizemi, ağırbaşlılığı ve dengeyi
simgeler. Otoritenin rengidir. Çoğu kültürde siyah, tarih boyunca ölümün,
yasın ve matemin rengi olmuştur. Siyah bazen de kaçışın, kaybolmuşluğun ya da
isyanın rengi olarak karşımıza çıkar. Siyaha yakın bir renk olan gri ise çoğunlukla kasveti, içe
kapanıklığı, karamsarlığı, depresyonu hatta ölümü çağrıştırır.
.
BEYAZ
Beyaz, ışığı yansıtır; bu nedenle de kullanıldığı ortamlarda ya da yazlık kıyafetlerde serinlik ve canlılık hissettirir. Beyaz, saflığı ve masumiyeti simgeler; birçok kültürde gelinlerin beyaz giymesi bundandır. Ayrıca temizliği ve hijyeni simgeler. Doktorlar ve hemşirelerin, hastaneler ve laboratuarların beyazı tercih etmesi sterillik özelliğini çağrıştırır.
Bazı renk tercihlerinde mevsimler ve iklimler rol
oynar. Sonbaharda ve kışta insanlar sıcak ve neşeli renklere ya da vücut
sıcaklığını korumak için koyu renklere çekilirler. Bunun tam aksine ısıyı
yansıtan beyaz ve pasteller ilkbahar ve yazda daha sık giyilirler.
Renklere atfedilen birçok sosyal gelenek ve
sembolik anlam vardır. Batının bazı bölgelerinde yeşilin şanssızlığına inanılırken yine de bu renk doğa ve sağlıkla
eşleştirilir. Hindistan'da
düğünlerle ilişkilendirilen renk beyaz yerine kırmızıdır. Çin'de yas rengi siyah yerine beyazdır. Yani bir koleksiyon tasarlarken hedef piyasanın
özelliklerini göz önünde bulundurmak önemlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder