EVRENSEL BİR DİL:
M O D A
Bir görünüşe, tarza
alışır alışmaz ona karşıt bir başka şeye rağbet ediyoruz. Neden kendimizi
sürekli yeniden tanımlamak ve değiştirmek istiyoruz? Modanın kurallarını kim belirliyor ve kim bozuyor?
Kültürel teorisyenler ve giyim analizleri giyimin dört temel fonksiyonu üzerine
odaklanmışlardır: bunlar işlev, edep, cazibe ve süslenmedir. Daha sonra
buna dört fonksiyon daha önerilmiştir. Sembolik
farklılaşma, kabul görme kendini öne çıkarma ve modernizm.
İŞLEV
Giyim, birçok pratik
ve koruyucu amacı gerçekleştirmek için ortaya çıkmış ve gelişmiştir. Çevreden
gelen etkilere karşı bedeni kollamak amacıyla kullanılmaktadır. Örnek vermek
gerekirse ormancıların serin, balıkçıların kuru olmaları; itfaiyecinin alevden,
madencinin zararlı gazlardan korunması gerekir. Bu yüzden kıyafetler tamamen
işlevsel olmak zorundadır. Zaten çoğu
tüketici de giyimle ilgili seçimleri konfor, dayanıklılık ve bakım kolaylığı gibi
öğelere bakarak yapar.
Kıyafet reformcuları, tipik olarak faydayı diğer estetik
kaygının üzerinde tutmuşlardır. Örneğin 1850’lerde kadınların oy hakkı için
çalışan liderlerden Amelie Jenks Bloomer, çember
eteklerin pratik olmadıklarını iddia etmiş ve kadınların pantolon giymeleri
gerektiğini savunmuştur. Bunlara da uzun külot (pantalettes) veya büzgülü
kısa pantolon (bloomers)demiştir.
EDEP
Elbiselere çıplaklığı kapatmak için de ihtiyaç duyulur. Toplum,
taşkınlığı önlemek ve edebi muhafaza etmek için giyimle ilgili ahlaki kurallar
ortaya koyar. Edep, zamana göre
değişebildiği gibi bireylere, gruplara ve toplumlara göre farklılıklar gösterir.
Birçok Ortadoğu ülkesinde hala tutucularla liberaller arasında kadının ne kadar
kapalı olması gerektiği tartışılmakta ve birçok modern toplumlarda kadınların
uzun etek giymeleri gerekmektedir.
CAZİBE
Giyim, giyen kişinin çekiciliğini ve ulaşılabilirliğini
vurgulamak için de kullanılabilir. Gece giysileri ve iç çamaşırları cildi ortaya koyan veya cilt dokusunu
taklit eden kumaşlarla yapılmaktadır. Aksesuarlar ve kozmetikler de
cazibeyi artırmaktadır.
SÜSLENME
Süslenme, fiziksel çekiciliği artırmayı, yaratıcılığı ve
bireysel özellikleri ortaya koymayı ya da bir grup ve kültür içindeki üyeliği
veya mevkiyi göstermeyi sağlar. Süslenme, ayakkabı vurması, korse giyme ve
piercing ya da dövmede olduğu gibi konfor,
hareket ve sağlık ihtiyaçlarıyla çelişebilir. Süslenme kalıcı ya da geçici
olabileceği gibi insan vücuduna eklemeler ya da vücuttan
çıkarmalar şeklinde olabilir. Kozmetik ve vücut boyası, mücevherat, saç
tasarımı ve tıraş, takma tırnaklar peruklar, bronzlaşma, yüksek topuklar ve
plastik cerrahi, bunların hepsi vücut süslemeleridir.
SEMBOLİK FARKLILAŞMA
İnsanlar giyim seçimlerini yaparken mesleklerini, dini
bağlarını, sosyal statülerini veya yaşam
tarzlarını farklılaştırmayı ve ortaya koymayı dikkate alırlar. Mesleki
kıyafetler bir otorite ifadesidir ve kalabalık içinde giyenin fark edilmesini
sağlar. Örneğin bir rahibe en mütevazi giysisini giyerek inançlarını sembolize
eder. Tasarımcıda kendi işaretini oluştururken farklılığını ortaya koymak
ister. Böylece hitap ettiği sosyal katmanı da belirler. Fakat zamanla farklı
sosyal katmanlara da hitap edebilirler.
KABUL GÖRME
İnsanlar bir gruba ait olmak için benzer şekilde
giyinirler. Kabul edilen tarzlara uymayanların farklı fikirlere sahip oldukları
varsayılır, bu yüzden dışlanabilirler. Aynı şekilde modacıların sunduğu her tarza koşulsuz itaat eden moda kurbanları
aidiyet hissetmek acısından çaresiz, kişilikten ve zevkten yoksun olarak
algılanırlar. Bazı durumlarda giyim tarzı, topluma ya da modanın kendisine
başkaldırı ifadesi olur. Her ne kadar punkçıların belli bir üniforması olmasa da
belirli giyim tarzlarına bakılarak, fark edilebilirler. Yırtık elbiseler, dramatik
saç stilleri gibi. Bu giyim tarzı İngiliz moda tasarımcısı Vivienne Westwood
tarafından 1970’lerin ortasındaki geleneksel, iyi görünümlü modaya karşı
anarşist bir tavır olarak geliştirilmiştir.
Vivienne Westwood'un yarattığı aykırılık
KENDİNİ ÖNE ÇIKARMA
Her ne kadar bir gruba
ait olmamız için sosyal baskı olsa da ve büyük zincir mağazalarda birbirinin
aynı birçok giysi üretilse ve satılsa da tepeden tırnağa aynı giyinmiş iki
insana nadiren rastlarız. Birçok kişi arkadaşlarına yardım etmek ve tavsiye vermek
için onlarla birlikte alışveriş yaparlar fakat aynı giysileri almazlar. Durum ne
olursa olsun bireyler makyaj, saç ve aksesuarları kullanarak kendi kişisel kimliklerini ortaya koymak
için çabalarlar. Toplumun tüm kesimlerinde kıyafet kodları bulunur.
Jennifer Lopez Jennifer Love Hawitt
MODERNİZM
Modaya uygun kıyafetlerin her yerde bulunabildiği
bölgelerde, giysi modernliği ifade etmek için kullanılır. Medyanın etkin olduğu
büyük kentlerde, son modayı takip eden biri olarak bilinmek ve mevcut
etkinliklerden haberdar olmak, gittikçe rekabetçi bir hal alan iş bulma
piyasasında avantaj sağlayabilir. Doğru
giyim, doğru yerlerde doğru insanlara ulaşmamızı sağlayabilir.
MODANIN DİLİ
Çevremizdeki ifadeleri
okumayı denediğimizde, aynı zamanda kıyafetlerinden yayılan işaretleri de
okuruz ve bazen yanılarak ne tür insanlar oldukları hakkında çıkarımlar
yaparız. Bu sözsüz iletişim, modanın dili diğer bütün diller gibi
öğrenilebilir. Hakkımızda
başkalarının doğru ya da yanlış izlenimler edinmelerini sağlamak için bilerek
ya da bilinçaltındaki düşüncelerimiz yoluyla kıyafetler satın alır ve onların
çeşitli kombinasyonlarını giyeriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder