15 Mart 2014 Cumartesi

Mavi Kültürden Modaya: Azulejo / From Blue Culture to Fashion: Azulejo

Merhaba Herkesler,
Çok uzun zamandır hiç bir şey yazmadım, çizmedim biliyorum çünkü bu dönem artık bitirme öğrencisi oldum ben, aklım fikrim hep jürilerde, tasarımların, paftaların son durumlarında.... Umarım hepimiz için çok güzel bir dönem olur.

Hey everybody!
I know i didn't write or draw anything for a long time cause i am a graduation project student now, so just think about my jury, design, ideas something like that.... Hope, we all have a great term...


.











Neyse geçen haftalarda ünlü bir peyzaj mimarını araştırırken (Roberto Burle Max) şöyle biraz Brezilya'ya falan uzandım. Ondan sonra Latin bölgelerinde bayağı bir  takıldım desem yeridir. İşte böyle Burle Max'ı bırakıp başka başka ama yakın kültürlere göz atarken karşıma bir ilginç tabir çıktı : "Azulejo"

Anyway last week when i searched a famous landscape architect Roberto Burle Max, i have met some original terms of warm countries like Portugal. 
It's "Azulejo"

Bu isim Portekiz'e ait ve sanırım İspanyolca kökenli mavi (Azur) sözünden geliyor. Mavi- beyaz renklerle çizilmiş orjinal seramiklerin o kültüre ait özel adını tanımlıyor bu sözcük. Ülkemizde nasıl bu tip çalışmalara çini diyorsak onlarda kendi dillerine özgü bir sözcükle bu kültürlerini adlandırıyorlar. Kiliselerde, metro istasyonlarında, konutlarda daha pek çok yerde bu neşeli ve bir o kadar da ferah kültürün izleri görülebilmekte.

This is a part of Portugal culture and i guess the name comes from Azur (in spanish blue). These traditional blue and white ceramics are used façades, subway stations, church etc... When i see them firstly i remember our cultural blue ceramics (in Turkish Çini ) 
for more about çini: http://fashionletmefree.blogspot.com.tr/2013/01/turkun-rengi-turkuaz.html

Londra'da kısa bir süreliğine yaşama fırsatımız olmuştu. Kiraladığımız evin giriş kapısının üzerinde bu tip bir seramik vardı. Demek ta oralardan geliyormuş.... İlginç

We had a chance to live in London for a short time and i remember this type of ceramic on the façade of our house. Maybe it comes from this culture, interesting really.


.

























Tabi kendi çalışmaları için bu tip özgün karakterlerden ilham alıp (hatta bazen de kültürleri sömüren) moda devleri yine buralara el atmış. Böylece Azulejo seramikler kilise duvarlarından metro istasyonlarından eteklere elbiselere sıçramışlar.

Course there are many fashion firms try to find inspiration from the original culture like that (and sometimes they exploit the culture unfortunately). This time again they are here, so the azulejo ceramics fall from the walls of churchs and station and jump to the dresses....

Bu mavi tonu derin olmaktan ziyade neşeli ve egzotik geliyor bana. Ne kadar kilise gibi uhrevi yapılara yerleştirilmeye çalışsa da nafile.... Adeta güneşi, denizi, sıcak ülkeleri çağrıştırıyor.

Find the blue is cheerful and exotic but not deep. Although it was used in churches, i cant find it ethereally. It reminds me sea, sun and warm cities...

Bu üretimlerin bir kısmı Roberto Cavalli'ye ait.
Genel olarak simetrik çalışması ve yalın olmaya çalışan formlar kullanması bence yerinde olmuş. Çünkü her ne kadar mavi tonlar ve beyaz gibi az renk  kullanılsa da desenler çok karmaşık. Bu da kalabalık bir görüntü oluşmasına neden oluyor.

.












Ama bazı desenleri olduğu gibi kullanmak yerine daha akılcı ve özgün bir yol izleyebilirdi diye düşünüyorum. Aksi halde dediğim gibi kilise duvarını alıp giyinmekten öteye geçemiyoruz.
Bu konuda Issey Miyake ve Alexander McQueen'in üzerine kimseyi tanımıyorum doğrusu, doğanın içine gidip arayıp topladığı bulguları özgün bir şekilde soyutlayabiliyorlar. (Bkz:
http://fashionletmefree.blogspot.com.tr/2013/03/dogalin-replikasi.html )

Some of these productions belong to Roberto Cavalli. Usually symmetric and basic forms were used here and i think it was so necessity cause the patterns so complex although two colurs include. 

But i think they would follow more original way. Cause i think there is no any abstraction or variation.
This is not more than wearing of the church wall. In this theme i always find two names gorgeous:
Issey Miyake and Alexander McQueen. They can go inside the nature and culture and come back with their genuineness. (For more: http://fashionletmefree.blogspot.com.tr/2013/03/dogalin-replikasi.html  )



Bu kendini bilme, köklerini tanıma ve üretime geçerken doğa ile bütünleşme konusunda Burle Max'a da bakılabilir her ne kadar farklı disiplinlerde tasarımlar yapsa da.

For these themes (to identify origin, to integrate with the nature and culture ) we try to understand Burle Max although he works in another design discipline.


Takip etmek isterseniz / If you want to follow:




Bloglovin
 Youtube 
Jadis Jade 2014 


Hiç yorum yok: